Magnesium als basis supplement

Magnesium is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken en dat we dus uit de voeding moeten halen. Helaas is de hoeveelheid magnesium in onze huidige voeding veel te weinig.Je kan magnesium vinden in noten (amandelen,paranoten),zaden ( pompoen,zonnebloem,..) groene groenten, bonen, fruit (bananen, ananas) en cacao. Magnesium is essentieel voor het functioneren van honderden enzymes in ons lichaam. Dit zijn vooral enzymes die energie produceren, transporteren, opslaan en gebruiken. Dus magnesium zorgt ervoor dat voedingstoffen worden omgezet in energie. Magnesium isook belangrijk voor het goed functioneren en het ontspannen van spieren en zenuwen.Magnesium helpt ook mee aan de aanmaak en de opbouw van veel hormonen.

De klachten van een tekort aan magnesium ( Mg) kunnen zijn:

- stress, vermoeidheid, een tekort aan energie, lusteloosheid
- overbezorgd zijn, angstgevoelens, prikkelbaar zijn
- spierkrampen ( in kuiten en tenen bv),spierpijnen en gespannen spieren
- spontane spiertrekkingen ( bv in ooglid) en spierkrampen
- rusteloze benen
- koude handen, voeten
- soms maag en darmklachten
- Magnesium regelt melatonine, het slaaphormoon
- Magnesium zorgt met calcium en vitamine D voor opbouw van botweefsel

Personen met stress, sporters, zwangere vrouwen, ouderen hebben een verhoogd risico op Mg-tekort.

Het tekort kan aangevuld worden door voedingsupplementen. Een combinatie van Mg-glycerofosfaat met zijn co-factoren die de werking van Mg versterken zoals vitamine B6,B12,vitamine D, folaat en taurine. De praktijk heeft goede ervaring met "MetaMag" Vraag ernaar bij de osteopaat en fysiotherapeut.

Publicatie: 28 januari 2019