Wat kan je zelf doen in de strijd tegen Coronavirus ?

Er stond een artikel in de krant getiteld: ‘Zo wapen je jouw immuunsysteem tegen corona’ .Drie experts – professor Eric van Gorp (viroloog Erasmus MC), professor Erik Scherder (neuropsycholoog VU) en cardioloog Leonard Hofstra (Amsterdam UMC)  gaven tips om jezelf weerbaarder te maken. Dit werd aangevuld met wat voeding informatie

1.. Rook niet
Rokers zijn gevoeliger voor virale infecties. Dat is dan ook de waarschijnlijke reden voor het grotere aandeel mannen in China met coronabesmetting; een hoog percentage Chinese mannen rookt.

2. Eet gezond
Fantastische research laat zien dat het eten van flavonoïderijke voeding zorgt voor stijging van interferon, een antivirale stof. Flavonoïden zitten in donkere chocolade (cacao), (groene) thee, blauwe en rode (bos)bessen, frambozen, bramen, citrusvruchten en groene bladgroente. Zet het in je boodschappenlijstje.

3. Beweeg of sport
Er is aangetoond dat bewegen zorgt voor het vrijmaken van witte bloedcellen, die nodig zijn om indringers van buiten te neutraliseren. Sport of beweeg daarom op zijn minst drie maal per week; nog liever een half uur per dag. Het moet helaas nu ‘at home’, wandelen met gepaste afstand mag ook.

4. Slaap voldoende

Na een slechte nacht ben je vatbaarder voor infecties. Zorg daarom voor voldoende nachtrust, minstens acht uur.

5. Vermijd stress

Misschien een beetje lastig nu, gezien de coronadreiging. Maar chronische stress vermindert de effectiviteit van je immuunsysteem. Dus ook tijdens de dag, spanningen even loslaten.

6. Voldoende eiwitten in het menu.

‘Onze weerstand zit vooral in onze spiermassa en daar hebben ouderen minder van. Je lichaam kan niet zonder eiwitten, want je hebt ze onder andere nodig voor het produceren van antilichamen en enzymen voor het immuunsysteem. En als je daarvan niet genoeg met je voeding binnenkrijgt, dan breekt je lichaam spiermassa af om afweerstoffen aan te kunnen maken.’
Dus eet voldoende eiwit zoals vis, vlees, melkproducten en noten.

7. Daarnaast is het belangrijk extra vitamine D3 te nemen en voldoende vitamine C uit vers fruit of groente binnen te krijgen. Het mineraal selenium helpt ook om je immuunsysteem te versterken. Je vindt het onder andere in noten, vis en zilvervliesrijst.

Samen komen we hier doorheen !

Publicatie: 23 maart 2020