Wat doet twee uur rechtop staan met je lichaam?

Mensen met een bureaujob zullen het beamen: het grootste deel van de dag breng je al zittend door. Toch is het aangeraden om dagelijks twee uur rechtop te staan. Dat blijkt uit een nieuwe studie, verschenen in het vakblad European Heart Journal.

Dertig minuten bewegen per dag lijkt de norm, maar een team wetenschappers aan de universiteit van Oxford in Groot-Brittannië zegt dat twee uur bewegen of op zijn minst rechtop staan het allerbeste is voor je algemene gezondheid.

De wetenschappers vroegen aan 782 mannen en vrouwen om een week lang een toestel te dragen dat hun activiteit kon gemeten. De toestellen hielden onder meer bij hoeveel tijd de proefpersonen dagelijks besteedden aan wandelen, zitten, staan, slapen of liggen. Bij alle deelnemers werd ook bloed afgenomen en werd gekeken naar hun bloeddruk en gewicht.

Met de verzamelde gegevens van de trackers, gebruikten de onderzoekers een wiskundig model om beter te kunnen inschatten in welke mate de tijd van de gebeurtenissen een invloed had op het lichaam van de mannen en vrouwen. Ze ontdekten dat wie dagelijks twee uur lang rechtop staat, een betere bloedsuikerspiegel heeft en lagere niveaus van vet in het bloed heeft stomen. Ook hun cholesterolgehalte was beter.

De bevindingen tonen logischerwijs ook aan dat een extra twee uur bewegen in plaats van vergaderen of luieren in de zetel wordt gekoppeld aan een lager (BMI) en een smallere taille. Een tip: kijk naar je favoriete programma’s terwijl je staat te strijken of oefeningen doet op een step. Er bestaan tegenwoordig ook al bureautafels voor mensen die al rechtstaand hun job willen doen.

Volgens de wetenschappers is er in de toekomst meer onderzoek nodig om de positieve effecten van het rechtstaan beter te duiden, maar de bevindingen ondersteunen alvast de jarenlange adviezen inzake beweging en het positieve effect op de gezondheid.

Publicatie: 18 augustus 2015