Voldoende slaap belangrijk voor je lichaam

Een persoon heeft ongeveer 7 – 9 uur slaap nodig; tieners 9 uur. Tijdens de diepe slaap kunnen de hersenen en je lichaam de toxische dingen van de dag wegspoelen en herstellen. Als je te weinig slaap krijgt, dan gaat je lichaam zich niet aanpassen, maar er ontstaan klachten. Niet allen krijg je donkere randen onder je ogen, maar ook je immuunsysteem wordt minder, dus je bent vatbaar voor allerlei ziektes. Er komen meer rimpels in je aangezicht, want weefsel kan zich niet meer herstellen. Er is gewichtstoename, want er is geen controle meer op de hormonen Ghreline en Leptine waardoor je meer eet dan noodzakelijk is. Je hersenen zijn niet meer zo scherp, dus je maakt foutjes en verkeerde beslissingen, je concentratie is laag. Door het slaaptekort zelf gaat je brein op zoek naar suiker-bevattende snacks. Je gaat meer steunen op cafeïne; je geraakt meer in de stress.

Enkele kleine tips:

Zorg voor een vast slaappatroon, op zelfde tijd gaan slapen en weer op. Zorg voor een slaapkamer die niet te warm is, rustig en donker. Een uur voor het slapengaan geen tablet, computer ( of gebruik een bril die het blauwe licht weg filtert) en misschien een lichte snack ( noten, fruit, glaasje melk). Ga overdag genoeg bewegen.

Publicatie: 7 augustus 2017