Slaapprobleem multifactoriële aanpak

Slaapproblemen komen regelmatig voor. Bijna 1 op 3 slaapt slecht en 1 op de 8 grijpt naar slaap-en kalmeringsmiddelen ( benzodiazepines)
Slaap- en waak cyclussen worden geregeld door de biologische klok en door het natuurlijk hormoon melatonine. De productie en afgifte van melatonine wordt gestimuleerd door duisternis en geremd door licht. Er zijn twee vormen van slaap: de non-REM slaap en de REM slaap of droomslaap. De non-REM of diepe slaap zorgt voor het verwijderen van allelei dagelijkse opgestapelde stoffen in de lymfebanen van de hersenen en zorgt dus voor het herstel van het lichaam. Slapeloosheid ( Insomnia) wordt gedefinieerd als een subjectief probleem met inslapen, met doorslapen of met te vroeg wakker worden dat een negatieve invloed heeft op het dagelijkse leven en functioneren.

Benzodiazepines hebben talrijke bijwerkingen en zijn een risico voor de gezondheid. In vele gevallen kunnen de problemen ook aangepakt worden zonder geneesmiddelen. De osteopathie helpt om de spanningen of bewegingsbeperkingen in het lichaam op te lossen ( zij kosten energie en storen de slaap) en helpt om de afvoerwegen van de schedel weer optimaal te krijgen. Verder is van belang te kijken naar gezonde voeding en beweging in combinatie met goede slaaphygiene.
Soms is het zinvol om extra planten-preparaten ( voedingsupplement) bij te gebruiken bestaande uit: Valeriaan, Citroenmelissen, Pssiflora samen met Magnesium, L-Theanine ( groene thee) en melatonine.

Publicatie: 10 april 2018