Shinsplints

Een zeurend scheenbeen is een van de meest voorkomende blessures bij lopers. Het wordt vaak ‘shin splints’ genoemd, een verzamelnaam voor allerlei scheenbeenklachten. Als je er eenmaal last van hebt, geneest het langzaam. Een betere, meer wetenschappelijke benaming is ‘mediaal tibiaal stress-syndroom’. Het is eigenlijk een symptoom van verschillende blessures. Zo zorgt overbelasting voor geïrriteerde of ontstoken spieren en pezen.

Naast overbelasting kan overpronatie een oorzaak zijn voor pijnlijke schenen. Bij lopers die overproneren zakt de enkel naar binnen bij het afwikkelen van de voet. Daardoor verplaats je veel gewicht naar de binnenzijde van je voet en komt er veel spanning op de spieren te staan. Sommige artsen noemen kleine haarscheurtjes in het scheenbeen ook shin splints. Tot slot kan het compartimentsyndroom de boosdoener zijn. Een dikker geworden spier heeft dan te weinig ruimte binnen het vlies dat de spier omringt, waardoor de spier klem komt te zitten.

Symptomen

Shin splints herken je aan een zeurende of stekende pijn in de schenen. Vaak doet de binnenrand van het scheenbeen zeer of heb je last van pijnlijke spieren aan de voorkant van het scheenbeen. Soms is aanraking pijnlijk. In het begin heb je alleen pijn na de benen belast te hebben, maar na verloop van tijd heb je steeds meer rust nodig om van de pijn af te komen. Uiteindelijk is de pijn continu aanwezig, ook als je inmiddels je hardlooptraining gestaakt hebt.

Tips

Schoenen met demping
Gebruik goede hardloopschoenen die schokken opvangen. Oude loopschoenen verliezen hun schokabsorberende eigenschappen, dus vervang ze op tijd. Na hoeveel tijd je nieuwe schoenen nodig hebt, is onder andere afhankelijk van je gewicht en de ondergrond waar je op loopt. Een richtlijn is na 1000-1500 kilometer. Bij twijfel kun je je schoenen meenemen naar een hardloopspeciaalzaak en daar laten controleren of de demping nog voldoet.

Als je last hebt van overpronatie is het belangrijk dat je schoenen daarop afgestemd zijn. Soms heb je speciale zooltjes nodig. Of je overproneert is te zien aan de manier waarop je schoenen slijten: de zool slijt sneller aan de binnenkant van de hiel en voorvoet, bij de grote teen en de bal van je voet.

Behandeling

IJs op de pijnlijke plek (zorg standaard voor een hot/coldpack in de vriezer), gas terug nemen, zachte ondergrond, eventueel inlegzooltjes, spierversterkende oefeningen, de juiste schokdemping in het kwaliteitspaar hardloopschoenen.