Pijn als gevolg van werken in de tuin.

Het is lente. Tijd om uw groene vingers weer los te laten in de tuin of op het balkon. Helaas is dat niet altijd pijnvrij door al die ongewone bewegingen.

Mag u nu bij een plots ontstane klacht in rug, nek, armen of schouders juist ijs of warmte gebruiken om die pijn te onderdrukken?

Bloedvaten worden beïnvloed door zowel warmte als door koude. Het aanbrengen van ijs geeft een samentrekken van de bloedvaten, waardoor de pijn, de zwelling, en de spierkrampen verminderen. Warmte geeft een uitzetten van bloedvaten waardoor zuurstof en nuttige stoffen ter plaatse geraken. Start met een ijspakking, niet direct op de huid, gedurende maximaal 10 – 20 minuten. Niet langer, want dan krijg je weefselschade. Daarna laat je de pijnlijke zone weer opwarmen gedurende een half uur. Dit herhaal je 3 tot 4 keer tot de klachten van spierpijn weggaan en dan komt de warmte. Die breng je aan via een hot-pack of een warmtekussen gedurende 30 minuten. Dan doe je 1 uur niets. Vervolgens herhaal je alles een paar keer per dag tot het comfortabel wordt.

Wanneer je spieren hard aanvoelen, combineer dan koude en warmte met voorzichtig en langzaam rekken tot de spier wat loskomt. Bij pijn, niet verder proberen te rekken. Rugpijn gaat het snelst voorbij met regelmatig wat rond te lopen, zelfs alleen maar in huis.

Blijft de pijn te lang aanwezig, kijk dan even of u niet voor behandeling naar de osteopathie moet komen. Mogelijk dat de pijn van het werken niet voorbijgaat omdat er elders in het lichaam ook nog afwijkingen zijn die ervoor zorgen dat uw lichaam niet in staat is om te herstellen. Bedenk ook dat u zelf een aantal “tuinklachten” kunt voorkomen: warm u w spieren een beetje op, doe niet te lang dezelfde beweging en drink voldoende water, zeker als het wat warmer wordt.

Publicatie: 27 maart 2015