Knieklachten

Pijn aan de voorzijde van de knie

Deze klacht wordt wel patellofemoraal pijnsyndroom maar ook wel chondropathie van de patella(knieschijf) en anterior knee pain genoemd. Pijn is aanwezig aan de voorzijde van de knie (achter en/of rondom de knieschijf). De pijn neemt toe tijdens of na hardlopen. Heuvel en trap(af)lopen geven vaak extra pijnklachten.

Oorzaken

Door het herhaaldelijk bewegen van de knieschijf over het bovenbeen onder een te hoge druk kan deze (overbelastings)blessure ontstaan. Beschadiging/afwijkingen van het kraakbeen onder de knieschijf wordt vaak (maar zeker niet altijd) aangetroffen. De oorzaak is meestal een combinatie van verschillende variabelen die uiteindelijk tot de blessure leidt. Bij deze blessure spelen de volgende variabelen vaak een rol:

  • Intensief en veel trainen (eenmalig of frequent).
  • Heuveltraining.
  • Spierdisbalans voorzijde/achterzijde dijbeen.
  • Afwijkingen van de knieschijf en/of dijbeen.
  • Eerder doorgemaakte val op knieschijf
  • Een standafwijking van de voet, knie en/of heup.
  • Slechte demping (door bijvoorbeeld versleten schoenen).
  • Versleten of verkeerde loopschoenen.

 

Behandeling en advies

Het patellofemoraal pijnsyndroom is behandelbaar. Rust (forse verminderen van de trainingsintensiteit en omvang) en spierversterkende oefeningen van de bovenbeenspieren geven vaak al afname van klachten. Rekoefeningen voor de hamstrings (achterzijde bovenbeen), quadriceps (voorzijde dijbeen) en kuitspieren kunnen verlichting geven. De Tape van McConell of medical tapen wordt toegepast door de sportfysiotherapeut waarbij wordt nagestreefd met minder pijn te kunnen oefenen (hardlopen).

Wanneer de loper pijnvrij is met wandelen, kan er met een zeer gedoseerd hardloopschema (vaak een aantal minuten hardlopen afgewisseld met een aantal minuten wandelen) begonnen worden met de trainingsopbouw. Het is verstandig om direct een sportfysiotherapeut te raadplegen om je te laten onderzoeken waardoor oorzaken kunnen worden achterhaald en er een goed hardlooptrainingsspecifiek advies voor deze lastige blessure kan worden gegeven.

 

Wat kun je zelf doen?
  • Stop of verminder direct je looptraining.
  • Vervang je looptraining door bijvoorbeeld rustig fietsen.
  • Koel de pijnlijke plek met ijs 3- 4 keer per dag gedurende 10-15 minuten per keer.
  • Rek de voorzijde en achterzijde zijde van je bovenbeen 4-5 keer per dag.
  • Hervat je training met korte stukjes hardlopen pas nadat je weer pijnvrij kunt wandelen.
    Bijvoorbeeld: 4 keer 2 min. (zeer) rustig hardlopen met 2 min. wandelen tussendoor. Bouw dit bij de volgende trainingen heel rustig uit.
 
Daarnaast is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen en maatregelen te nemen:
  • Laat je hardloopschoenen controleren.
  • Laat eventueel zooltjes aanmeten voor een afwijkende voet- en/of kniestand.
  • Pas je trainingsschema aan: minder omvang en/of minder intensief trainen.
  • Laat je adviseren door een deskundige zoals een sportfysiotherapeut en/of (schoen)zooltjesdeskundige.