Herfstdip

HERFSTDIP ?

De herfst is er ! Dagen worden korter, het is langer donker. We zijn moe, lijken meer slaap nodig te hebben, we zijn meer verkouden en we zijn wat somberder.

Hoe komt dat ?

Er is een relatie tussen minder (zon)licht en die herfstdip. Daglicht en vitamine D ( wat we allemaal sowieso te weinig hebben) zijn nodig voor de aanmaak van het hormoon serotonine, één van de meest belangrijke gelukshormonen in je lichaam. Te weinig Serotonine wordt in verband gebracht met wat depressieve gevoelens, meer angst en problemen met de spijsvertering. Als je weinig serotonine in je systeem hebt, is de kans groot dat je meer koolhydraten en / of zoetigheden gaat eten. Van koolhydraten is bekend dat ze het niveau Serotonine in de hersenen doet stijgen door de grotere beschikbaarheid van Tryptofaan. Deze laatste is de grondstof van serotonine. Je voelt je dus goed na het eten van koolhydraten, door de extra serotonine in je hersenen. Een laag niveau aan Serotonine wordt ook in verband gebracht met slapeloosheid. Dit kunnen we verklaren doordat serotonine een belangrijke rol speelt bij het aanmaken van Melatonine. Dit is een hormoon die erg belangrijk is voor het dag- en nachtritme. Als het donker wordt, begint ons lichaam Melatonine aan te maken en worden we slaperig. Normaal komt die aanmaak-piek midden in de nacht en daalt in de laatste uren van de nacht, maar kan door de donkere dagen langer aanhouden. We komen daardoor moeilijk uit bed.

Wat doet de osteopaat voor u?

Ook ons lichaam moet zich aanpassen aan een ander seizoen. Niet alleen het immuunsysteem, maar ook de uitscheidingsorganen ( lever, nieren, darmen) worden meer belast.

De lever is naast een afvalfabriek ook een belangrijke energieleverancier. Wanneer de lever overbelast is door te veel suiker uit de voeding, kan de lever zijn functies niet goed doen. Naast gezonde voeding ook in de herfst en voldoende water drinken, kan de osteopaat de leverregio behandelen en de beweeglijkheid en doorbloeding herstellen.

De darm is verantwoordelijk voor > 70% van onze weerstand( immuunsysteem). De binnenkant van de darm moet optimaal zijn om alle schadelijke dingen buiten het lichaam te houden. Hier is ook “gezonde” voeding nodig. De osteopaat kan dit proces ondersteunen door de beweeglijkheid, doorbloeding en aansturing van de darm te behandelen en te stimuleren, om zo de functie van het darmslijmvlies te optimaliseren. Soms kunnen extra voedingssupplementen (Probiotica, Curcuma) hierbij nog meer helpen.

Wat doe je zelf ?

Tijdens de dag voldoende licht en zon.

Voldoende goede voeding ( groenten, fruit)

Geen licht van laptop, telefoon, tablet voor het slapengaan.

Bewegen en sporten is eigenlijk de allerbeste manier om onze hormonen en neurotransmitters het beste in balans te brengen

Publicatie: 23 oktober 2017