Buikpijn en osteopathie.

Vaak zijn er geen medicijnen voor langdurige ongemakken in de buik. De osteopaat kan met zijn manuele therapie helpen om die buikklachten te verminderen. Daarbij wordt het middenrif en zeker de verschillende spijsverteringsorganen hersteld in hun beweging en functie. Maar u kunt nog meer winst krijgen door ook de voeding aan te passen.

Gluten, het eiwitmengsel van graansoorten wordt niet altijd goed verdragen door de darmcellen aan de binnenkant van de darmwand. En zeker wanneer die darmwand een beetje meer doorlaatbaar is geworden door antibiotica, stress, teveel suikers,… Wanneer je 2 weken geen gluten eet kun je minder last hebben van de darmen, minder winderigheid en soms zelf minder hoofdpijn.

Melk is niet helemaal gezond, zeker als je wat ouder wordt. De melksuikers worden minder snel afgebroken door de enzymen, blijven daardoor langer in de darm en zo krijg je meer gas in de darmen en soms diarree. Dit komt omdat de normale darmbacteriën die suikers heel lekker vinden. Probeer eens even geen melk en voel wat er met je darm gebeurt.

Ook fruitsuikers of fructose worden niet altijd goed verteerd. Die zitten niet alleen in je appel, maar ook stiekem in je vruchtenyoghurt, in de eenpansgerechten uit blik of worden extra toegevoegd aan gekweekte groenten en aan fruit. Een paar stukken fruit per dag moet, maar houdt rekening met de extra’s. Die grote hoeveelheid fruitsuikers gaan in de darmcellen indringen en daar stoornissen veroorzaken. Teveel fruitsuikers kunnen zelfs tot depressie lijden omdat ze een stofje wat je stemming verbeterd, wegvangen. Naast diarree en buikpijn nemen ze ook je gevoel van “genoeg gegeten” weg waardoor je snel weer honger krijgt. Laat je niet gek maken door allerlei nieuwtjes op gebied van voeding. Probeer zelf welke voedingsbestanddelen je buik goed kan verdragen.

Publicatie: 26 mei 2015